Hírek : A közönség kedvencei |
A közönség kedvencei
2005.05.23. 11:38
A Közönség kedvencei
Rally.hu Közönség kedvencei: 2003 H csoport navigátora: Revák Réka
Tavaly immáron 5. alkalommal került megrendezésre a rally.hu közönség kedvencei szavazás. Az elmúlt évek során a rajongók nagyon sok pilótát és navigátort választottak kedvenceikké, több kategóriában is. 2001-ben 2., 2003-ban pedig a legkedveltebb navigátor volt a H csoportban Revák Réka. De hogy hogyan is lett Ő versenyző, mikor és kivel kezdte, mi történt azóta, és hogy láthatjuk-e az idén versenyezni, erről beszélgettem vele.
Hogyan és mikor kerültél kapcsolatba a ralisporttal?
Ez egy nagyon régi történet. 1994-ben voltam először nézni egy Veszprém Rally-t. A következő verseny Miskolc volt, ahol már a tréningen is lent voltam. Először itt ültem J1-ben Kozma Laci, és a Király Gabi mellett a Kánó-Ragály gyorson. Állítólag nem is ment rosszul elsőre. De szerintem csak udvariaskodni akartak a fiúk.:-)))) Aztán jött egy Kisbér Rallye ahol a navigátor elfoglaltsága miatt én tréningeztem. Egyre jobban belejöttem és Molnár Tomi (a navigátor) iskolai elfoglaltságai miatt, 1995-ben már együtt neveztünk Lacival.
1995-ben már Kozma Lacival neveztetek, ma 2005-öt írunk, mi történt az elmúlt 10 évben?
'95-ben egy "A"-s 1300-as Zsiguliban kezdtem, '96-tól 1600-ra váltottunk, majd 2000-től jött a VFTS. Eredmény, mint a mesében - hol volt, hol nem volt :-))))) Volt olyan évünk, ha jól emlékszem 2000-ben, hogy egy kupa-egy kuka. Veszprémben dobogón végeztünk, de aztán Zemplénben felborultunk és szépen összetörtük az autót. 2003-ban a Budapest Rallye előtt kaptam egy felkérést Czakó Janitól, s mivel H csoportról azaz VFTS-ről volt szó nem sokáig gondolkoztam. Azóta együtt megyünk egy kitéréssel, amire tavaly Veszprémben került sor. Ide Czakó Janival neveztem, de tréning előtt kiderült hogy Laci navigátora nem ér rá, s mivel nem akart idegen navigátorral menni, így én beültem mellé, Jani mellé pedig Kiss Ági került.
Mit tartasz a legnagyobb eredményednek?
Legnagyobb eredmény? Hogy navigálhatok. Meg hogy hű tudtam maradni a típushoz. :-)))
Ezek szerint lett volna lehetőséged más autóba is beleülni?
Igen, volt is, 1997-ben nem indultunk a Lacival és 2 versenyen beugró voltam a Veszprémi Roli mellett rallye II-be. Így J1-ből láttam az első versenyeit, első szárnypróbálgatásait. Mondhatom már akkor nagyon ügyes volt. Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy amikor a tréningen apu és anyu (Éva és Barna) kiszálltak, hogy menjen egyedül, hátsó üléses tanácsok nélkül - akkor sokkal jobban ment neki :-))). Úgy éreztem kevésbé stresszel és megszűnt rajta a szülői nyomás. Indultunk együtt Miskolcon, ahol abszolút első helyről estünk ki. Jött egyéb helyről is felkérés navigálásra, de nem nagyon vágytam más típusba, és voltak olyan felkérések (N-es, A-s "Micsu") amit azért utasítottam vissza, mert számomra túl nagy falatnak tűnt. Nem volt egyszerű, de én úgy érzem jól döntöttem. Komoly feladat a navigálás és én jobban szeretem a baráti versenyzést (H csoport), mint a komoly harcokat, ahol már ritka a barátság.
Mi a legszebb emléked az autóversenyzői pályafutásod alatt?
Sok van. De természetesen most nem jut egy sem az eszembe.
Kicsit gondolkodhatsz…-:)))
Teljes egészében szép emlék az első versenyem, ahol szerencsésen célba értünk kategória IV. helyen. De a legjobb érzés, amikor az emberek odajönnek, hogy itt meg itt álltak és milyen szépen fordultunk. Valamint kedves emlék számomra, amikor egy tréning alkalmával egy étterem női mosdójában odajött hozzám egy pici lány aki, "ugye te vagy a Revák Réka?" kérdés után később a prológon jelent meg barátnői társaságában, hogy én vagyok a kedvenc navigátoruk. Na itt teljesen elolvadtam. Borzasztóan aranyosak voltak, és nagyon jólesett.
Szerintem ez nem meglepő, rajtuk kívül sok ember kedvence lehetsz még, hiszen 2003-ban H csoport kedvenc navigátora közönségdíjat kaptál…
2001-ben (ekkor még 3 díjazott volt) 2. lettem a két Kőváry navigátor között, én már ekkor borzasztóan örültem neki. Nagyon jólesett. 2003-ban pedig amikor megkaptam az első helyért járó plecsnit, az valami elmondhatatlanul jó érzés volt. Sokkal jobban örültem neki, mint egy dobogós helyezésnek bármilyen versenyen.
Volt-e valami komolyabb bukásod? (Mikor és hol történt?)
Az első borulásom 2001-ben volt és a hernádvécsei gyorson borultunk fel. Nekem már valahogy tréningen sem tetszett a gyors, és természetesen utána sem zártam a szívembe. Azt mondják látványosra sikerült a borulásunk. Kicsit sok lett a tempó egy B3-as kanyarban és lecsúszott a hátulja egy árokba, ez még nem lett volna gond, reméltük, hogy kijövünk, de megakadt az autó és egyből jött is a tető. Valahol már vártam ezt az érzést, mert éveken keresztül sosem estünk, és mondogattam is, hogy fogalmam sincs mit csinálnék egy borulás után. Lehet, hogy elrohannék és vissza sem ülnék többet. Nem így történt. Már csak azért sem, mert ki sem tudtam szállni az autóból, mert az ajtót nem lehetett kinyitni az én oldalamon. A kategóriából többen azzal "vigasztaltak" hogy - "éppen ideje volt" hogy 6 év után átessem a borulás élményén. Ezen kívül még két esésünk volt a Lacival. A harmadik szintén érdekes volt, mert tetőn állt meg az autó és furcsa érzés fejjel lefele lógni az övön. Hallomásból már tudtam a srácoktól, hogy ilyenkor kikapcsolni nem szabad :-)))) A nézők visszaborítottak és mentünk tovább. Lógás közben amíg rohantak a nézők és néztem, hogy folyik valami az autóból felülröl (legalábbis nekem felülről) "sűrű, sötét - oké nem benzin" - gondoltam. Aztán az első kanyarban ki is derült hogy valóban nem benzin volt, "csak" fékolaj. Tempót nem nagyon tudtunk autózni, így miután előszedtem a napszemüvegeket (szélvédő-mentesség ellen) a következő mozdulattal vettem a telefont s miközben diktáltam a kanyarokat üzentem a Kőváry Barnának: "Nem ülhetnék be melléd? A Laci mindig felborít" :-)))))) Így nézett ki a borulási pályafutásom.
Mentél sokáig A-s Ladával, egy pár éve VFTS-ben ülsz. Melyik autóban érzed jobban magad?
Nagy élmény volt az 1300-ból átülni az 1600-osba. Imádtam ezt a típust. Volt olyan túraverseny, ahol a menetlevelet kezeltem és minden 1600-os Zsigulist arra kértem, hogy vegye ki üresbe a váltót, majd tegye be egybe - s élveztük a hangot ahogy csattan a váltó. :-))) De a VFTS még egy fokkal jobb. Még zajosabb, még jobb feeling.
Mi fogott meg ebben az igazán férfias sportágban?
Az hogy láttam, hogy dolgozik együtt a két ember (sofőr és navigátor) ott 94-ben Miskolcon a hátsó ülésről, és akkor úgy éreztem ennek a felelősségteljes kapcsolatnak én is részese akarok lenni. Valamint láttam, hogy várják a nézők a Zsigulikat, és milyen imádattal fogadják ezt a típust, és ezek után természetesen azonnal igent mondtam a J1-re.
Néha érzed-e valamilyen hátrányát az autósportban annak, hogy Nő vagy?
Igen. Rendszeresen. De ezt most nem részletezném, mert teljességgel a versenyen elfogyasztott folyadék mennyiséggel és annak hatásaival kapcsolatos :-))) Sajnos olyankor tényleg hátrány, hogy nők vagyunk, valamint az egyrészes zárt overáll. De egyébként nem érzem. A versenyzők között semmiképpen.
Ma már elég népes női résztvevője van a hazai ralisportnak. Tartod-e a többiek közül valakivel (valakikkel) a kapcsolatot?
Valóban ma már nagyon sok női navigátor van. Amikor én kezdtem rallye II-ben szinte nem is voltak és I. osztályban is kb. 4-5 nő (Répa Kata, Veszpréminé Éva, Vadas Viki, Kovács Adrienn) most így hírtelen rájuk emlékszem. Akkor is jó kapcsolatom volt a navigátorokkal. Akikkel jelenleg is tartom a kapcsolatot, az Kiss Ági, Maya és Nyírfás Juli (szigorúan betűrendbe). Juli minden riportjában megemlíti a nevemet, ha a navigátor-barátságról kérdezik, így én sem hagyhatom ki, és legalább úgy fog most utálni ezért mint ahogy én szoktam őt :-D Vele igazán sokat vagyunk együtt, sokat járunk össze.
Van-e kedvenc versenyződ, példaképed?
Igen. Vagyis nem biztos, hogy a példakép a jó szó, hiszen én nem vezetek (nem is vágyom a B1-be), mégis példaértékű ő nekem. Talán inkább úgy mondanám, hogy Ő az az ember aki mindig AZ AUTÓVERSENYZŐ marad számomra, akinek hozzáállása, kitartása, tudása, kedvessége mindig példaértékű lesz számomra és Ő Ranga László.
Hogyan és mennyi időt szoktatok tréningre fordítani?
Változó. Én azt szeretem, ha legalább 4-et, 5-öt megyünk egy gyorson.
Pályafutásod jelentős része két pilótával jellemezhető, jelenlegi navigátorod Czakó Jani mellett mennyiben más az itinerírás, mint a Kozma Lacinál volt?
Csak kicsit más. Kisebbre számozza a kanyarokat, mint azt az évek alatt megszoktam Laci mellett. Néha vitázunk is egy-egy kanyaron, ha úgy érzem szerintem az erősebb ívű. Volt erről egy aranyos sztorim. Kékeden ment keresztül az egyik gyorsasági és tréningen, talán fáradtabb, kimerültebb volt, és úgy diktálta fel az egész falut, hogy "sima jobb, sima bal" kizárólag sima kanyarokat mondott. Visszadiktálásnál aztán egy-egy kanyarnál erősködni próbáltam, hogy írjuk nagyobbra a számokat. Azaz egyáltalán írjunk a kanyarokhoz számot, ne végig sima legyen. Nem nagyon tudtunk zöld ágra vergődni, végül úgymond berágtam és a következő alkalommal, amint a falu bejárati táblához értünk durcásan csak ennyit mondtam: "simán át a falun". Rám nézett majd közöltem: "minek strapáljam magam - hiszen végig sima". :-)))) Aztán belátta, hogy most nem a feladatra koncentrált igazán és újra írtuk a falut.
Beszélgessünk az idei évről. Egerben nem láthattunk Titeket, Miskolcon már szerepeltetek a nevezési listán, de itt sem álltatok rajthoz……
Haladunk előre. Egerben semmi, Miskolcon már rajta voltunk a listán, a következő lépcső, hogy Kassán el is indulunk. Reméljük. Miskolcra sajnos nem lett kész az autó, kicsit elcsúsztunk vele, és amikor (a verseny hetének) hétfőjén lefújták az autót, akkor mi meg az indulást. Ez nekem nagyon fájó pont volt, mert nagyon szeretem a Vredestein Rallyet, és férfiasan bevalva egy kicsit meg is sirattam ezt a versenyt, s azt a bizonyos számomra oly kedves Kánó-Imola-Ragály szakaszt.
A megszokottól eltérően, egészen más kategóriában találhattuk meg a nevetek a nevezési listán… Hogyan jött az ötlet, hogy a Historic kupában induljatok?
Rendszeresen kapom az MNASZ hírleveleket és az egyik tartalmazta a Historic kupa kiírását. Átolvasva rájöttem, hogy ez nekem roppant mód tetszik. Többek között az, hogy kiesés, kikésés esetén -persze megfelelő büntetéssel, de - indulhatunk másnap.
Veszprémben és a Zemplén ralin nincs kiírva a Historic kupa, láthatunk - e ezeken a futamokon?
Ezen a két futamon - ha összejön - akkor a VFTS-sel szeretnénk rajthoz állni.
A Lada 21011-et választottátok, miben más ez az autó, mint a VFTS?
Teljesen és alig. A kaszni ugyebár egy 21011-es. De egyébként a motor, difi, futómű, az teljes egészében a VFTS-é kerül bele.
Marad-e a megszokott design?
Ugyanúgy fekete, mint a VFTS. Reméljük a szponzorok is megmaradnak. Sőt! Úgy fogunk oda menni a következő támogatóhoz, hogy mi nem akárhol rajtolunk! A Turi Tomi előtt! :-)))
A kupában, Egerben 3 páros indult, Miskolcon megduplázódott az indulók száma, milyen esélyekkel indultok? Milyen célkitűzéseitek vannak év végére?
Aki ismer, az tudja, hogy nekem egyáltalán nem számít az eredmény. Persze jó dolog a dobogón végezni, de én inkább a látványos közlekedést szeretem. Ritkán szoktam nézni, hogy ki mennyit ment, sokkal jobban szeretem, ha érzem, hogy csúszik az autó. Nekem nagyon nagy szívfájdalmam hogy nincsenek már Y mintás Stomilok, hiszen az volt az igazi, amikor még mindenki azzal közlekedett. Aki járt versenyre akkor az emlékszik, hogy sokkal látványosabban közlekedtek az autók azokkal a gumikkal. Annak idején, amikor felkerültek az első slickkek az autóra és lejöttünk az első gyorsaságin, a szerviz látta a pilóta határtalan lelkesedését ("nagyon jó, nagyon fog stb.") de nem értette a navigátor (ez lennék én) határtalan durrogását ("nem jó, nem tetszik, fúj). Nem kis derültséget okozott a magyarázat: "Azért hisztizik mert nem lehet vele úgy keresztbe menni mint a Stomillal".
A szlovák bajnokságban nagy múltja van a historic autóknak, népes mezőnyre számíthatunk?
Nem tudom. Remélem.
Sok mindent megtudhattunk Rólad, pályafutásodról, köszönjük a riportot, de arra még válaszolj, mivel foglalkozol, ha nem versenyzel? Hogyan tudod összeegyeztetni a munkád és az autósportot?
Jelenleg a Bajcsy-Zsilinszky Kórház Gyógyszertárában dolgozom. Szerencsés helyzetben vagyok, hiszen több kötött munkaidőben dolgozó ismerőstől hallom, hogy nem egyszerű "ellógni" a munkahelyekről. Szerencsémre tündéri főnököm és kollegáim, segítenek abban, hogy ott tudjak lenni a versenyeken. Előző munkahelyemen a DEOEC-en is majd 10 évig "szenvedtek" a versenyzésemtől.
|